Jak dostat do dětí víc zeleniny

Podle odborných výzkumů jí zeleninu každý den pouze polovina českých dětí. Podle lékařů by přitom bylo vhodné, aby každé dítě (a stejně tak i dospělý) zkonzumovalo 2-4 porce zeleniny denně. Jak toho dosáhnout, když vaše dítě každý kousek zeleniny zatvrzele odmítá?

Která zelenina projde nejsnáz

Vybírejte různé druhy zeleniny, v ideálním případě přímo s dětmi. Mohou si v obchodě sami vybrat zeleninu, kterou by chtěli ochutnat, vybrat konkrétní kousky, dát do pytlíku, zvážit… Mohou vám pomáhat s přípravou zeleninových jídel. Když uvidí, jak se připravují, bude je skutečně zajímat, jak chutnají.

V každém případě ale platí, že chuťové preference dětí jsou částečně odlišné od dospělých. Dobře snášejí sladkou chuť, hůř naopak hořkou nebo kyselou. Některé druhy potravin proto bude vaše dítě možná dlouhé roky odmítat. Bývá to špenát, kapusta, některé saláty nebo obecně brukvovité rostliny. Velký úspěch nebude pochopitelně mít ani cibule nebo česnek. Pravděpodobně ovšem zabodujete mrkví, malými cherry rajčátky nebo baby karotkou. Zmenšené potraviny děti vůbec zajímají, můžete je zkusit zaujmout i baby paprikami nebo malými kukuřičkami.

Umožňují-li vám to podmínky, využijte přirozenou dětskou zvědavost a společně se podílejte na samotném pěstování zeleniny. Na balkoně můžete pěstovat rajčata, papriku, okurky nebo ředkvičky. Máte-li k dispozici záhonek, zasejte mrkev a společně s dětmi pozorujte, jak z pár semínek vyroste spousta velkých mrkví.

Chytré tipy

  • Seznamujte děti s různými chutěmi už od nejmladšího věku. Podle odborníků se děti ochotněji učí jíst nové potraviny přibližně do čtyř let. Starší děti neznámé jídlo odmítají zatvrzeleji.
  • Připravte zeleninový salát jako první. Když je dítě hladové před večeří, nabídněte mu právě zeleninu. Na ostatní jídlo bude muset ještě chvíli počkat, ale může si zatím dát trochu salátu…
  • Výzkumy prokázaly, že než se některé děti odhodlají něco nového ochutnat, potřebují to vidět alespoň pět krát! A ani když dítě něco konečně vezme do pusy, není vyhráno. Než mu nové jídlo začne připadat dobré, potřebuje ho ochutnat přibližně 10 krát. Buďte trpěliví a nabízejte mu na ochutnání různé druhy zeleniny stále dokola, i když je odmítá.
  • Na druhou stranu na ně ale netlačte. Společné jídlo by děti nemělo stresovat, takže mu zeleninu dejte na talíř a nabídněte, ať ochutná. Když odmítne a dělá u toho znechucené obličeje, nechte to být a jen mu jděte dobrý příkladem. Stejnou zeleninu pochvalte, jak moc vám chutná.
  • Mějte v lednici připravené drobné kousky zeleniny jako rychlou svačinku. Buďte kreativní a neberte zeleninu příliš vážně! Můžete dětem z tvrdší zeleniny vykrajovátky vyrobit postavičky, skládat zeleninu do zajímavých tvarů, eventuálně dětem dovolte máčet si na plátky nakrájenou zeleninu v různých dipech nebo v kečupu. Ten milují skoro všechny děti.

Schovávat, nebo bojovat?

Rodiče mlsných dětí se někdy dělí na dva tábory. Část z nich se především snaží do dětí nějakou zeleninu dostat, a to třeba i za cenu drobné lsti. Mohou tajně přidávat jemně mixovanou zeleninu například do omáčky na špagety, do karbanátků nebo bramborové kaše. Druhá část usiluje o to, aby děti skutečně začaly danou zeleninu jíst.

Odborníci se shodují, druhý přístup je ten správný. Je důležité, aby se děti naučily jíst ovoce a zeleninu. I pro zdraví dospělých je dostatečná konzumace těchto potravin velmi důležitá, pokud si na ni však nezvyknou v dětství, může to negativně poznamenat jejich budoucí stravovací návyky. Právě jejich budování je podle některých expertů ještě důležitější než o něco vyšší přísun zeleniny, která je ovšem pečlivě rozmixovaná a maskovaná v oblíbeném (nezdravém) jídle.

Jenže i když se snažíte dodržovat uvedená doporučení, jsou možná pokroky ve změně jídelníčku dětí příliš pomalé a vás malé množství skutečně zkonzumované zeleniny stále znervózňuje. Můžete se pustit do boje na obou frontách: Běžné jídlo tajně o část zeleniny “obohatit” a zároveň dítě nenásilně vést k dobrovolné konzumaci dalších a dalších druhů, ve stále větším množství.