Je vaše dítě na ulici dobře vidět?

Přes silnici na hřiště i do školy

Děti jsou na silnicích jednou z nejvíc ohrožených skupin. Podle statistiky Besipu se v roce 2007 stalo téměř 500 dopravních nehod, jejichž účastníky byly děti na přechodu. Ty nejvážnější se odehrávají za snížené viditelnosti. Jste si jisti, že je vaše dítě dobře vidět? A ví také, jak se na ulici chovat?

Vidět a být viděn

Správně zvolené oblečení hraje v bezpečnosti dětí v silničním provozu velmi důležitou roli. Člověka oblečeného v tmavých barvách řidič ve tmě vidí ze vzdálenosti cca 20 m, reflexní materiál ovšem září až 200 m daleko. U malého dítěte je tento efekt ještě výraznější.

Neocenitelnou službu poskytují také blikačky, které výrazně zvýší bezpečnost chodců především na neosvětlených úsecích. Oblečení a doplňky v jasných fluorescenčních barvách pak výrazně přispívají k vyšší bezpečnosti ve dne, za dobrých světelných podmínek. Především školní aktovka nebo batoh by měly splňovat ty nejpřísnější požadavky, mít reflexní odrazové plochy, lemování po obvodu batohu i na popruzích.

Ještě lépe ochrání dítě vesta v jasných barvách a s reflexními prvky. Používají ji například policisté, i u nás je už děti běžně nosí na procházkách mateřských školek. Tyto vesty by vždy měly používat i jejich učitelky, ukládá jim to zákon o silničním provozu. Alarmující však je, že podle informací organizace Besip je nosí asi 5 % učitelek.

Jak můžete zvýšit pasivní ochranu svého dítěte

– Využívejte drobné fluorescenční a reflexní doplňky. Mohou to být nášivky, nažehlovací obrázky, fólie, přívěsky, pásky. Vyberte takové, které se líbí vašemu dítěti, bude je ochotně nosit.
– Nejvhodnější umístění reflexních prvků je na konci rukávů, u kolen a v úrovni pasu.
– Kombinací reflexních i fluorescenčních doplňků dosáhnete dobré viditelnosti za všech světelných podmínek a ze všech úhlů.

Bezpečné chování v provozu

Pro bezpečný pohyb v ulicích je odpovídající chování ještě důležitější než vhodné oblečení. Nejvíc ovlivnit může dítě v tomto směru rodina, právě rodiče za děti na silnici nesou i zodpovědnost. Škola a další výchovné instituce vliv rodiny jen doplňují.

Co má dítě umět

– Předškolák: Na odpovídající úrovni má rozvinuté vlastnosti jako pozornost, paměť, opatrnost, ukázněnost. Umí také vnímat nebezpečí. Před nástupem do školy je nutné ujistit se, že dítě zvládá pohyb v ulicích. Vhodné je do školy dítě doprovázet minimálně několik prvních dnů, aby se rodiče ujistili, že se dítě v provozu pohybuje bezpečně.
– 1. třída: Dítě zvládne bezpečně cestu do školy, chůzi po chodníku a stezce pro chodce, přecházení na přehledných úsecích, rozezná nebezpečná místa. Ví také, jaké se chovat v hromadné dopravě, rozumí světelné signalizaci na semaforech pro chodce.
– 2. třída: Dítě zvládne chůzi na kraji silnice, přejde železniční přejezd, zná nebezpečí, která hrozí při zhoršené viditelnosti i zásady slušného a ohleduplného chování v hromadné dopravě i běžném provozu. Rozeznává druhy hromadné dopravy a chápe také význam bezpečnostních pásů a autosedaček v autě. V tomto věku také získává základní dovednosti na kole a zvyká si na nošení přilby.
– 3. třída: Dítě pozná místa, kam je chodcům vstup zakázán, rozumí světelné signalizaci na semaforech a pokynům policistů v provozu. Zná také pravidla bezpečné jízdy na in-line bruslích, skateboardu nebo na koloběžce. Zná vozidla se zvláštním výstražným znamením (hasiči, záchranná služba, policie) a ví, jak na ně reagovat. Ví také, jak přivolat pomoc při dopravní nehodě a jak ošetřit drobná poranění.
– 4. a 5. třída: Dítě si především upevňuje zásady správného chování chodce i cyklisty. Zná pravidla silničního provozu pro cyklisty (vyjíždění, jízda u pravého okraje, zastavení, vyhýbání, předjíždění, odbočování, jízda přes křižovatku atd.).

Z malých chodců a cyklistů se časem stanou řidiči i třeba tolik obávání motorkáři. Správná výchova ve věku, kdy děti přebírají důležité návyky, se v budoucnosti mnohonásobně vrátí. Vedle vysvětlování a nácviku chování v reálných situacích dítě nejvíc ovlivníte svým pozitivním příkladem – a to při každodenním pohybu v ulicích.