Kreativita, tvořivost, schopnost řešit různé situace novým a originálním způsobem, to všechno jsou velmi ceněné vlastnosti, které chce každý rodič ve svých dětech pěstovat. Využijte praktické rady a návody, které vám pomohou tvořivost u vašeho dítěte podpořit a ještě víc rozvinout.
To hlavní, co můžete pro rozvoj kreativity u svých dětí udělat, je dát jim svobodu vyzkoušet při řešení různých situací nebo při umělecké činnosti nejrůznější postupy a klidně při tom chybovat. Respektujte jejich nápady a nechte je hrát si s nimi. Neukazujte jim hned tu „správnou“ cestu, protože se naučí, že můžou objevit nějakou ještě správnější.
Co všechno dětem pomáhá rozvíjet zajímavé myšlenky a přicházet na nové nápady, tedy být kreativnější?
- Podnětné prostředí – pokud se děti pohybují v prostředí, které jim nabízí dostatek vizuální stimulace, snáz najdou záchytný bod, od kterého mohou ve své fantazii rozvíjet nové nápady.
- Brainstorming – používá se prakticky všude, děti bude bavit a ukáže jim, že s každým nápadem si můžou hrát. Můžete se do něj pustit sami s dítětem, nebo k němu vést menší skupinku dětí. Všem řekněte, jaký je problém, který se má vyřešit. A ať řeknou vše, co je napadne. Nikdo nesmí kritizovat ani negativně hodnotit nápady ostatních, každý nápad má svou cenu.
- Vědomí, že neexistuje jediná správná odpověď – pokud děti učíte, že problém se dá řešit několika způsoby, dočkáte se velmi pravděpodobně mnohem zajímavějších výsledků.
- Konstruktivní kritika – když hodnotíte dílo nebo nápady dětí, buďte konstruktivní a snažte se vždy o to, aby z nich měly vždy dobrý pocit. Raději než vysvětlovat, proč je takové řešení nereálné, ukažte, co se vám na něm líbilo, ptejte se, kde jsou prostory pro vylepšení.
- Rozvíjení nápadů bez ohledu na realitu – s dětmi můžete hrát různé hry, ve kterých se přenesou někam úplně jinam, mimo běžná pravidla a běžné hranice. Nechte třeba děti vymyslet, jak by si uvařily jídlo na pustém ostrově nebo jak by to zvládly bez nádobí.
Co ještě můžete udělat
Děti se často snaží při kreslení a malování důsledně kopírovat realitu. Pokud se jim to nedaří, bývají zklamané. Ukažte jim díla některých impresionistických nebo kubistických malířů, ať vidí, že důležité je kreativní a zajímavé vyjádření nápadů a pocitů, nikoli snaha o přesné zachycení skutečnosti (to přece zvládne lépe fotografie).
K omezení kreativního přístupu k řešení problémů také dochází, když lidé (a děti především) očekávají za řešení odměnu. V případě, že si užívají samotný proces tvorby díla, dosahují lepších výsledků. Odměna proto udělá lepší službu, když je nečekaná, než když představuje hlavní motivaci. Obdobně budou děti méně kreativní, když budou předem očekávat, že jejich práci bude někdo hodnotit, když jsou v průběhu tvorby sledovány, kreativitu dětí mohou omezit i vrstevníci, kteří někdy vytvářejí tlak na volbu „tradičních“ řešení.
Nikdy také nesrovnávejte práce různých dětí a neukazujte žádnou jako vzor. Dostali byste jenom několik prakticky identických výsledků. Nabídněte dětem raději různé cesty k řešení, ale nechte je vybrat si tu jejich.
A jak na trénování kreativity prakticky, při oblíbených tvůrčích aktivitách dětí? Kromě pastelek a papíru můžete dětem nabídnout mnohem víc věcí, se kterými nechají naplno vyniknout svou imaginaci a fantazii. Samotné kreslení je pro ně zajímavé třeba na chodníku, kde mají víc prostoru a zajímavou texturu, kterou na povrchu chodníku vytváří křída. Při malování vodovkami se nemusí spoléhat jenom na štětce – ukažte jim, jak zajímavých výsledku dosáhnou, když budou malovat prsty, nebo třeba vatou, peřím, kousky molitanu.
K modelování nemusí používat jenom modelínu z obchodu, připravte jim třeba škrobovou hmotu (z kukuřičného škrobu a vody), ukažte jim, že si mohou umíchat těsto třeba na klasické vizovické pečivo (nejen o Vánocích), případně jiné těsto, které se dá po upečení sníst!
Kreativita je dnes jednou z nejlépe hodnocených schopností na pracovním trhu, hodí se ale i v osobním životě. Podporovat děti, aby byly kreativnější, vás přitom nic nestojí a může to být obohacující zkušenost i pro vás.