Naučte děti efektivně využívat čas

Závidíte dětem to zdánlivě nekonečné množství času, které mají? Srovnáváte se svou vlastní situací, kdy doslova nevíte, kam se vrhnout dřív? I ony budou jednou v podobné roli. Když dnes děti naučíte, jak stihnout vše potřebné a udělat si k tomu i čas na aktivity, které je baví, bude to pro ně za pár let neocenitelná výhoda.

Základem je ráno

V klidu nastartovat nový den, třeba dobrou snídaní a čtením novin, to je pro mnoho dospělých skoro sen. I oni často ráno nezvládají úplně dokonale, pobíhají bytem, na poslední chvíli vybírají vhodné oblečení, hledají potřebné věci a na polovinu z nich stejně zapomenou. Celý den pak bojují s pocitem, že se na ně hrne lavina povinností, úkolů a špatných zpráv.

Ukažte dětem, že klidný start do nového dne je příjemnější a dá se ho snadno dosáhnout. Naučte je, že když večer investují pár minut do toho, že si vyberou a připraví oblečení na druhý den, vy jako rodiče jste mnohem přístupnější jejich návrhům, než když se chtějí ráno potřetí převlékat. Když budou mít ráno připravenou tašku a v ní všechny úkoly a sbalené potřebné věci, všechno proběhne mnohem víc klidně. Vyhnete se nervy drásajícím situacím, kdy po vás na poslední chtějí, abyste jim sehnali korkovou zátku na pracovní vyučování.

Vše včas hotové

I dospělí často odkládají věci, do kterých se jim třeba úplně nechce. Takže se nemůžeme divit, že pro děti není zrovna lákavé pustit se do úklidu pokoje. Takže je často uvidíte, že uklízejí jen zdánlivě: Sednou si na podlahu a hrají si se stavebnicí, kterou „přece zrovna rovnají do krabice!“

Rada je jednoduchá – motivujte je tím, že jasně nastavíte pravidla, za jakých mohou dělat věci, které je baví. Takové jednoduché pravidlo třeba je, že žádné počítačové hry se nemohou hrát, dokud nejsou hotové všechny domácí úkoly. Platí tedy, že po splnění povinností přicházejí příjemné odměny.

Problém může také nastat v případě větších úkolů. Děti totiž tak docela nemusí vědět, kde přesně mají začít. Třeba takový úklid pokoje je vlastně poměrně rozsáhlá aktivita a vaše dítě může být zmatené. Naučte jej, že je dobré si velké úkoly rozdělit na několik dílčích částí a vždy pracovat jen na jedné z nich. Uklízíme teď oblečení do skříně? Tak to chce soustředit se jen a jen na oblečení, ne odběhnout ke stolu a začít rovnat potřeby na kreslení. Do toho se můžeme pustit, až bude srovnané oblečení. Do té doby předstírejme, že jiný nepořádek v pokoji neexistuje.

Vytvořte společně s dětmi seznam povinností, které musí každý den splnit. Ať už je to příprava školní aktovky, utírání nádobí nebo venčení psa, vytištěný seznam jim pomůže mít přehled ve všech úkolech, ty splněné si děti navíc mohou s patřičným zadostiučiněním škrtat. A klidně je rozdělte na co nejvíc drobných dílčích úkolů – práce půjde dítěti rychleji od ruky a zároveň na nic nezapomene.

Nejdřív to nejtěžší

Ukažte dětem výhody strategického rozložení úkolů – když budou mít za sebou tu nejobtížnější věc, budou se jim další povinnosti plnit snáz. Zbaví se totiž představy obrovského úkolu, který ještě budou muset odvalit, zatímco bojují s těmi menšími.

A nezapomeňte děti motivovat, když něco zvládnou lépe. V dětství i v dospělosti se často setkáváme s tím, že se vše točí jen kolem toho, abychom se vyhnuli trestu za pozdní splnění nějaké povinnosti. Pokud dítě něco zvládne dřív, mělo by jasně vnímat, že je to výhodné. Když zvládne napsat své úkoly dřív, můžete ho odměnit nějakou příjemnou aktivitou. Když se dostane do postele dřív, než od něj očekáváte, mělo by se třeba dočkat pohádky navíc.